جراحی لب شکری

جراحی ترمیم لب شکری

آنچه می خوانید...

لب شکری یکی از شایع ترین ناهنجاری های زایمانی است که کودکان را در سراسر جهان تحت تاثیر قرار می دهد. تشکیل ناقص لب بالایی (شکاف لب) یا سقف دهان (شکاف کام) می تواند به صورت جداگانه رخ دهد یا هر دو نقص ممکن است با هم ایجاد شوند. همانطور که گفته شد، برای ترمیم شکاف لب و یا شکاف کام به جراحی نیاز است. با ما تا انتهای مقاله همراه باشید تا بیشتر در مورد جراحی ترمیم لب شکری بدانید.

جراحی لب شکری چیست؟

شکاف لب یک نقص مادرزادی است که زمانی ایجاد می‌شود که بافت ‌های لب و استخوان فک بالا در طول رشد اولیه جنین با هم ترکیب نشوند. این نارسایی در هفته چهارم و ششم بارداری رخ می دهد. این وضعیت از یک بریدگی کوچک در قسمت قرمز لب تا یک شکاف وسیع در لب و خط لثه تا سوراخ بینی امتداد می یابد. شکاف لب ممکن است در سمت چپ، سمت راست یا هر دو طرف ایجاد شود.

جراحی لب شکری، برای ترمیم شکاف لب مورد نیاز است. از هر ۱۰۰۰ کودک، ۱ کودک با شکاف لب متولد می شود. حدود ۷۰ درصد از این کودکان نیز دچار شکاف کام خواهند شد. شکاف لب در برخی گروه های قومی خاص شایع تر است. در آسیایی ها، لاتین تبارها و بومیان آمریکا شایع تر و در آفریقایی ها بسیار کمتر است.

جراحی لب شکری برای چه کسانی مناسب است؟

لب شکری و شکاف کام می تواند تأثیر مضری بر توانایی کودک در تغذیه یا حتی تنفس داشته باشد و با بزرگتر شدن کودک در رشد گفتار اختلال ایجاد کند. اما آنچه ممکن است بیشترین درد عاطفی را ایجاد کند، تغییر ظاهر طبیعی یک فرد است که ممکن است مانع از توانایی آنها در تعامل اجتماعی با دیگران شود.

اما یک کودک امروزی با شکاف لب یا کام می تواند ظاهر طبیعی تری را از طریق یک سری ترمیم های جراحی به دست آورد.  جراحان امروزی دقیقاً تلاش می کنند که ظاهر و عملکرد کودک را به شیوه بسیار موثر بهبود بخشند. این درمان شامل چندین روش و چندین جراحی است و در نهایت منجر به بهبود عملکرد و زیبایی ظاهر کودک می گردد.

هر چقدر هم که نتایج شگفت‌انگیز باشند، اصلاح لب شکری فرآیندی است که می‌تواند سال‌ها طول بکشد و بر استقامت بیماران و خانواده‌هایشان تأثیر بگذارد. اما با حمایت فراوان، کودک مبتلا به لب شکری اکنون این شانس را دارند که با لبخند و ظاهری عادی وارد بزرگسالی شود. اگر چیزی شایسته عنوان “معجزه” باشد، مطمئناً جراحی لب شکری شایسته این عنوان است.

بنابراین جراحی لب شکری برای تمام کودکانی که از بدو تولد به این عارضه دچار هستند، توصیه می گردد و لازم است در سن مناسب انجام شود.

بهترین دکتر برای جراحی لب شکری

علت ایجاد شکاف لب و یا شکاف کام چیست؟

شکاف، یا جدا شدن لب بالایی و یا سقف دهان، در اوایل رشد جنین رخ می دهد. در طول رشد جنین، برخی از اجزای لب بالایی و سقف دهان به طور طبیعی با هم رشد نمی کنند. در برخی موارد، یک سندرم ممکن است منجر به بروز شکاف شود. با این حال، برای اکثر کودکان مبتلا، علت آن مشخص نیست. در این موارد تصور می شود که شکاف ناشی از تعامل پیچیده عوامل ژنتیکی و محیطی است.

جراحی شکاف کام و لب انواع جراحی ‌هایی هستند که برای اصلاح این عارضه استفاده می ‌شوند و به منظور بازگرداندن فرم طبیعی به لب ‌ها و دهان هستند. بیشتر شکاف ها را می توان از طریق تکنیک های جراحی پلاستیک تخصصی ترمیم کرد و به بهبود توانایی کودک شما در خوردن، صحبت کردن، شنیدن و تنفس کمک می کند.

جراحی ترمیم شکاف لب چیست؟

هدف از جراحی ترمیم لب شکری، جدا شدن لب است. شکاف لب معمولا بین ۳ تا ۶ ماهگی ترمیم می شود. در طی چند ماه اول، کودک شما از نظر افزایش وزن و تغذیه مناسب و اطمینان از اینکه مشکلی در رابطه با تنفس در غذا خوردن وجود ندارد، تحت نظر پزشک است. تکنیک های مختلفی برای ترمیم شکاف لب وجود دارد.

در مورد جراحی لوزه بیشتر بدانید.

بعد از جراحی لب شکری چه اتفاقاتی قابل انتظار است؟

  • کودک شما ممکن است تحریک پذیر باشد و درد خفیفی را احساس کند.
  • کودک شما بایستی از دست زدن و لمس محل جراحی پرهیز کند.
  • تورم، کبودی و خونریزی خفیف در اطراف محل بخیه طبیعی است. بخیه ها در عرض پنج تا هفت روز جذب یا برداشته می شوند.
  • جای زخم ها به تدریج محو می شوند اما به طور کامل ناپدید نمی شوند.
  • از یک کاتتر داخل وریدی (IV) برای دادن مایعات به کودک استفاده می شود.

رویه جراحی لب شکری

این جراحی در ۹ تا ۱۸ ماهگی انجام می شود. هدف از جراحی شکاف کام این است که سقف دهان را ترمیم و اصلاح کند تا کودک شما بتواند به طور معمول غذا بخورد و صحبت کند. ترمیم شکاف کام جراحی پیچیده تری است و زمانی بهترین نتیجه را دارد که کودک کمی بزرگتر باشد و بهتر بتواند جراحی را تحمل کند. جراحی ترمیم شکاف کام معمولاً در حدود یک سالگی و پس از ترمیم موفقیت آمیز شکاف لب انجام می شود. در برخی موارد، عمل دوم مورد نیاز است.

پس از ترمیم لب و کام، معمولاً برای چندین سال هیچ جراحی دیگری انجام نمی شود. بخشی از کام معمولاً باز می ماند تا فضایی برای رشد دهان، کام و فک فراهم شود.

بعد از جراحی شکاف کام:

  • کودک ممکن است با ترمیم شکاف کام بیشتر از ترمیم شکاف لب احساس ناراحتی و درد کند.
  • کودک ممکن است گرفتگی بینی داشته باشد. (این مشکل با دارو برطرف می شود.)
  • کودک شما ممکن است یک تا سه روز در بیمارستان بستری بماند و برای جلوگیری از عفونت به او آنتی بیوتیک داده شود.
  • وجود تورم، کبودی و خونریزی موقت در محل جراحی طبیعی است.
  • یک کاتتر داخل وریدی (IV) برای کمک به دادن مایعات استفاده می شود.

در مورد مراقبت های بعد از جراحی شکاف کام و لب بیشتر بدانید.

هزینه جراحی لب شکری

زمان مناسب برای جراحی لب شکری چه زمانی است؟

برخی از والدین به دلیل داشتن احساس نگرانی ترجیح می دهند هرچه سریع تر و حتی قبل از بردن نوزاد به منزل جراحی ترمیم لب شکری را انجام دهند. با این حال، بهتر است قبل از انجام عمل جراحی شکاف لب برای ترمیم لب، صبر کنید تا نوزاد حداقل به ۸ تا ۱۲ هفتگی برسد. انتظار برای مدت کوتاهی پس از تولد مزایای بسیاری دارد. این مدت زمان کوتاه به کودک اجازه می دهد تا الگوی مناسبی برای تغذیه و افزایش وزن ایجاد کند که در طول بهبودی ترمیم شکاف لب بسیار مهم است.

کلام آخر

اگر کودک شما به شکاف کام و لب دچار شده است اصلا نگران نباشید، دکتر بیاضیان، یکی از بهترین متخصصان درمان بیماری های گوش، حلق و بینی کودکان هستند که دارای صدها عمل موفقیت آمیز شکاف کام و لب شکری در تهران هستند.

سوالات متداول

doctor-bayazian

دکتر غلامرضا بیاضیان

فارغ التحصیل از دبیرستان علامه حلی تهران هستند و در کنکور سراسری با رتبه برتر در دکتری پزشکی در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تهران پذیرفته شدند. وی تخصص گوش و حلق و بینی خود را در دانشگاه علوم پزشکی تبریز به پایان رساندند و دارای رتبه اول بورد کشوری گوش، حلق و بینی، کارشناسی ارشد آموزش پزشکی، فلوشیپ بیماری ها و جراحی خواب و بورد گوش، حلق و بینی اروپا هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *