۵ دقیقه

خرخر خواب در کودکان

آنچه می خوانید...

خرخر کردن همان صدای نا خوشایندی است که در هنگام خواب مانع خواب با کیفیت فرد و اطرافیان می شود. راه هوایی برای عبور هوا و اکسیژن اگر سالم و درست باشد نفس کشیدن بدون هیچ صدایی انجام می شود. اما تولید صدا در هنگام عبور هوا از مجرای تنفسی می تواند نشانه وجود مشکلی در این قسمت باشد.

خرخر کردن تنها تولید صدا در هنگام خواب نیست و می تواند نشانه وجود مشکلی در دهان ، گلو ، کام ، لوزه ها یا زبان کوچک باشد. معمولا خرخر ناشی از تنگ شدن مجرای عبور هوا است اکه این صدا را تولید می کند. خروپف در کودکان و بزرگس الان تفاوتی ندارد و لازم است درمان شود. اما علل و درمان خروپف در کودکان و بزرگسالان متفاوت است.

دلایل خرخر در کودکان

خرخر کردن بر اساس طول مدت آن می تواند علل متفاوتی داشته باشد. برای مثال خرخر کوتاه حین خواب می تواند به علت حالت نامناسب بدن در آن لحظه رخ دهد که با جابه جا شدن بر طرف می شود. در برخی کودکان خرخر خواب به صورت مقطعی مشاهده می شود. این امر می تواند بعد از سرما خوردگی یا عفونت های ویروسی ایجاد شود و بعد از مدتی با بر طرف شدن عامل ایجاد کننده رفع شود. خوابیدن با دهان باز یکی از عادت های زیاد آور خواب است در این باره مقاله خوابیدن با دهان باز را بخوانید.

در بزرگسالان معمولا مهم ترین عاملی که برای خرخر کردن در میان مردم شناخته شده است اضافه وزن است. اما درکودکان این علت شایع خرخر در خواب نیست هر چند بر آن موثر است. شایع ترین علت خرخر در کودکان معمولا وجود لوزه سوم است .

علاوه بر آن ممکن است به علت انحراف تیغه بینی مسیر عبور هوا تنگ یا مسدود شده باشد. التهاب بینی ، آسم و آپنه خواب از دیگر علل بروز خروپف در هنگام خواب هستند.

درمان خرخر خواب در کودکان

درمان خرخر بنا به علل ایجاد کننده آن انتخاب می شود. بعد از مراجعه به پزشک برای درمان خرخر ابتدا علت ایجاد خرخر با انجام آزمایشات لازم مشخص شده و سپس درمان آغاز می شود. از آن جایی که مهم ترین عامل خرخر در کودکان بزرگ شدن لوزه هاست لازم است تا خرخر را با کمک دارو یا جراحی درمان نمود. یکی از جراحی های موفقی که توسط دکتر بیاضیان انجام میشود جراحی آترزی گوش است. مقاله کاملی در این باره در سایت وجود دارد که می توانید آن را بخوانید.

با مشاهده خرخر در هنگام خواب کودکان( در صورتی که تکرار شود ) به یک متخصص گوش و حلق و بینی مناسب مراجعه نمایید. در صورت بزرگ شدن لوزه سوم در ابتدا سعی می شود تا این لوزه را با دارو درمانی کوچک کنند. سپس در صورت عدم بازخورد عمل جراحی لازم می شود.

لازم به ذکر است که بزرگ شدن لوزه در کودکان اهمیت دارد و باید پیگیری و درمان شود تورم بیشتر لوزه در کودکان می تواند به طور کامل مسیر تنفسی را در ناحیه حلق مسدود نماید.

در ویدئو مقابل می توانید صحبت های دکتر بیاضیان را درباره فلل خرخر خواب بشنوید.

آپنه خواب به معنای قطع کوتاه تنفس در خواب است. خرخر خواب می تواند به آپنه خواب منجر شود.درباره اختلالات گفتاری در کودکان بخوانید.

خطرات عدم درمان خرخر

یکی از مشکلاتی که خرخر خواب می تواند ایجاد کند وقفه تنفسی است. عدم درمان آن می تواند عوارض جدی به دنبال داشته باشد. این مورد می تواند باعث پیری سلول های مغز شود و در ادامه زندگی کودکان را با مشکلات جدی تنفسی در خواب مواجه نماید. خرخر خواب بهداشت خواب را بر هم زده و یکی از اختلالات خواب به شمار می رود.

آپنه خواب به معنای قطع کوتاه تنفس در خواب است. خرخر خواب می تواند به آپنه خواب منجر شود.

خرخر کردن نوزاد در خواب

حدود ۱۰ درصد نوزادان در خواب خرخر می کنند و در بیشتر موارد این امر طبیعی است و با بزرگ تر شدن نوزاد به تدریج کاهش میابد. خرخر نوزادان در خواب به دلیل شل شدن عضلات گردن در هنگام خواب است که به مجرای عبور هوا فشار وارد می کند و باعث خرخر نوزادان در خواب می شود.

البته لازم است دلایل خرخر خواب در نوزادان مجدد بررسی شود و در صورت وجود مانعی این مورد بر طرف گردد. مهم ترین مشکلی که می تواند به خرخر خواب منجر شود آپنه انسدادی خواب است که در آن به دلایل مختلفی مجرای عبور هوا بسته می شود. این امر ممکن است به دلیل بزرگ شدن لوزه ها یا تجمع مخاط در مجرای تنفسی رخ دهد. برای بررسی های بیشتر لازم است به متخصص مراجعه شود. اگر علل آپنه خواب برطرف نگردد ممکن است نوزاد در خواب دچار توقف کوتاه تنفس شود و در ادامه با مشکلات جدی تری مواجه گردد.

گاها اختلالات خواب همچون خرخر کردن می تواند نشان دهنده مشکلات جدی و اساسی باشد که نیاز به درمان های جدی و فوری دارد. خرخر خواب در نوزاد می تواند ناشی از انسداد سوراخ های بینی ، اختلالات عضلات و ژنتیک نیز باشد. درباره شکاف کام در کودکان بخوانید.

پیشگیری از خرخر خواب

به این منظور اقداماتی جهت پیشگیری از آپنه خواب و حفظ بهداشت خواب توصیه می شود.

برای بهبود شرایط خواب و افزایش کیفیت خواب عوامل حساسیت زا را از کودک دور نمایید. الیاف رخت خواب می تواند از علل حساسیت باشد پس بهتر است از پارچه های مناسب تر استفاده نمایید. همچنین حیوانات خانگی را نیز از محل خواب کودکان دور نگه دارید.

محیط خواب کودکان باید آرام و بدور از تنش و استرس باشد. رعایت این عوامل تا حدود زیادی می تواند باعث بهبود کیفیت خواب در کودکان شود. اگر هنوز کودک دارای علائم است بهتر است در اسرع وقت به متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه نموده تا کودکتان را به خوبی معاینه کند و عوامل خرخر خواب یا مشکلات دیگر خواب را بررسی نماید.

در انتها می توانید سوالات خود را از دکتر غلامرضا بیاضیان متخصص گوش و حلق و بینی و دارای فلوشیپ خواب در بخش نظرات سایت بپرسید.

doctor-bayazian

دکتر غلامرضا بیاضیان

فارغ التحصیل از دبیرستان علامه حلی تهران هستند و در کنکور سراسری با رتبه برتر در دکتری پزشکی در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تهران پذیرفته شدند. وی تخصص گوش و حلق و بینی خود را در دانشگاه علوم پزشکی تبریز به پایان رساندند و دارای رتبه اول بورد کشوری گوش، حلق و بینی، کارشناسی ارشد آموزش پزشکی، فلوشیپ بیماری ها و جراحی خواب و بورد گوش، حلق و بینی اروپا هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *