جراحی ترمیمی بینی

جراحی ترمیمی بینی

آنچه می خوانید...

در حالی که رینوپلاستی برای بهبود ظاهر یا عملکرد بینی انجام می شود، اما نتایج حاصل از این جراحی را نمی توان تضمین کرد و گاهی اوقات جراحی ترمیمی یا ثانویه برای بیمار ضروری است. اکثر جراحان پلاستیک بر این مساله اتفاق نظر دارند که جراحی زیبایی بینی به دلایل زیادی یکی از چالش برانگیزترین روش های جراحی زیبایی است.

بینی ساختار پیچیده ای است که موقعیت مشخصی در وسط صورت دارد. رینوپلاستی تخصصی نیازمند اصلاح همزمان ناهنجاری های بینی با حفظ حداکثری عملکرد بینی است. بدون بهینه سازی عملکرد راه هوایی بینی نمی توان ظاهر بینی را زیبا کرد. درباره جراحی آندوسکوپی سینوس بخوانید.

جراحی بینی ثانویه چیست؟

این روش جراحی که به آن رینوپلاستی ثانویه نیز گفته می شود، برای اصلاح یا بهبود نتایج جراحی بینی قبلی که به دلایلی رضایت بخش نبوده، طراحی شده است. این روش ممکن است برای اصلاح مشکلات عملکردی که بر تنفس و همچنین مشکلات زیبایی تأثیر می گذارد، استفاده می شود.

در حالی که رینوپلاستی یکی از پیچیده ترین روش های جراحی زیبایی است، اما جراحی بینی ثانویه حتی پیچیده تر از سایر روش ها است. مهم ترین دلیل انجام رینوپلاستی ثانویه مشکلات عملکردی، زیبایی یا هردو می باشد. طبق توصیه پزشکان این حوزه، یک جراح پلاستیک صورت دارای بورد تخصصی برای جراحی زیبایی بینی که تجربه زیادی در انجام این جراحی ظریف دارد، انتخاب کنید.

چرا بیماران رینوپلاستی ثانویه را انتخاب می کنند؟

بیمارانی که به دنبال جراحی بینی مجدد یا ثانویه هستند، مهارت و تجربه جراحان پلاستیک را به چالش می کشند. رینوپلاستی ترمیمی برای هر بیماری که قبلاً یک یا چند بار جراحی زیبایی بینی انجام داده است و تمایل به بهبود ظاهر و اغلب عملکرد بینی دارد اعمال می شود. این روش جراحی یکی از دشوارترین مواردی ست که جراحان پلاستیک زیبایی به دلایل مختلفی با آن روبرو هستند.

برای مثال، بیماران اغلب از جراحی قبلی خود ناراضی هستند و ممکن است درک نکنند که جراحی بینی بیشتر ممکن است در اصلاح کامل ناهنجاری های زیبایی که در آخرین جراحی اصلاح نشده یا در نتیجه جراحی رخ داده اند، موفقیت آمیز نباشد. درباره رینوپلاستی بیشتر بخوانید.

اسکار ناشی از رینوپلاستی قبلی اغلب در جراحی ترمیمی مشکل ایجاد می‌کند و می‌تواند نتیجه نهایی حاصل از رینوپلاستی را با مشکل مواجه کند، زیرا ممکن است حتی پس از جراحی بینی ثانویه، دوباره عود کند. همچنین، رینوپلاستی ترمیمی اغلب نیاز به استفاده از غضروف برای جایگزینی غضروف آسیب دیده و یا ناقص در جراحی قبلی دارد.

اگر تیغه بینی انحراف داشته باشد که برای بهبود ظاهر بینی و عملکرد آن نیاز به اصلاح دارد. انسداد بینی همچنین ممکن است به دلیل از بین رفتن غضروف های نوک بینی ایجاد شود. انحراف تیغه بینی همراه با نقصان در غضروف های جانبی فوقانی یک اتفاق رایج در رینوپلاستی ثانویه است.

دلایل رایج برای جراحی بینی ثانویه

جراحی بینی ترمیمی یا ثانویه ممکن است به دلیل نارضایتی از ظاهر بینی یا نارضایتی از عملکرد بینی انجام شود. مشکلات رایجی که ممکن است در نتیجه جراحی بینی قبلی ایجاد یا افزایش پیدا کند و نیاز به جراحی ترمیمی داشته باشد عبارتست از تشخیص نامناسب، بهبود غیرمنتظره، تکنیک ضعیف یا حتی آسیب بعدی به بینی است. نگرانی های رایج بیماران عبارتند از:

درباره جراحی ترمیمی گوش بخوانید.

نوک بینی باریک: اگر نوک بینی باریک به نظر می رسد، معمولاً به این دلیل است که غضروف نوک بینی بیش از حد برداشته شده است. غضروف معمولاً در جراحی ترمیمی بینی، مجددا به نوک بینی اضافه می شود.

Vمعکوس: بعد از برداشتن قوز بینی، بخش میانی بینی گهگاه به سمت داخل جمع می شود و یک V معکوس ایجاد می کند. این مشکل با گرافت قابل اصلاح و ترمیم است. این تغییر شکل اغلب زمانی رخ می دهد که جراح اول در حین برداشتن برآمدگی بینی و شکستن استخوان های بینی دچار اشتباه شده است.

ناهنجاری منقار مانند: اگر قوز روی پل بینی به اندازه کافی در پشت نوک بینی کاهش نیابد یا بافت اسکار ایجاد شود، این اتفاق می‌افتد؛ چرا که در یک بینی طبیعی، فرورفتگی خفیفی از نوک بینی تا پل بینی وجود دارد.

برآمدگی: در برخی موارد ممکن است تا ۱۲ ماه پس از جراحی بینی، برآمدگی روی پل بینی ایجاد شود، این اشکال معمولاً با یک جراحی ترمیمی جزئی قابل اصلاح است.

عدم تقارن: اگر بینی شما بعد از جراحی بینی نامتقارن به نظر می رسد، ممکن است نتیجه زخم غیرقابل کنترل بعد از عمل باشد که باعث ظاهر ناهموار می شود.

فرورفتگی دریچه ی خارجی بینی: فرورفتگی دریچه ی خارجی بینی در اثر سستی یا تنگی دریچه ی بینی که باریک ترین بخش مسیر هوایی بینی است، ایجاد می شود. آسیب بینی یا اشتباهات صورت گرفته در حین جراحی رینوپلاستی اولیه می تواند منجر به این حالت شود.

نتایج ناامید کننده: برخی از بیماران به سادگی از نتایج جراحی بینی اولیه خود ناراضی هستند، که ممکن است نتیجه عوارض، قضاوت نادرست جراح، ارتباط نامشخص در مورد آنچه شما می خواستید یا انتظارات غیر واقعی باشد.

دوران نقاهت

پس از جراحی، یک پانسمان روی بینی اعمال می شود. تورم و کبودی خفیف بینی، امری طبیعی است و ممکن است تا یک هفته احساس سفتی یا درد روی بینی خود داشته باشید. هر گونه بخیه چند روز پس از جراحی برداشته می شود. اکثر بیماران پس از یک هفته (پس از برداشتن پانسمان) می توانند به کار و فعالیت روتین خود بازگردند.

با این حال، باید از فعالیت های شدید به مدت ۲ تا ۳ هفته اجتناب شود. از هر گونه فعالیتی که ممکن است به بینی ضربه بزند یا به بینی آسیب برساند باید به مدت ۸ هفته پرهیز کنید. اکثر ورم ها در عرض ۲ هفته رفع می شوند، اما ممکن است یک سال طول بکشد تا تمام ورم ها از بین بروند.

سوالات متداول جراحی بینی ثانویه

https://www.plasticsurgery.org/news/blog/understanding-revision-rhinoplasty-and-why-patients-seek-out-this-procedure

https://www.toddhobgood.com/procedures/revision-rhinoplasty/

doctor-bayazian

دکتر غلامرضا بیاضیان

فارغ التحصیل از دبیرستان علامه حلی تهران هستند و در کنکور سراسری با رتبه برتر در دکتری پزشکی در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تهران پذیرفته شدند. وی تخصص گوش و حلق و بینی خود را در دانشگاه علوم پزشکی تبریز به پایان رساندند و دارای رتبه اول بورد کشوری گوش، حلق و بینی، کارشناسی ارشد آموزش پزشکی، فلوشیپ بیماری ها و جراحی خواب و بورد گوش، حلق و بینی اروپا هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *