درمان سرطان گلو

درمان سرطان گلو

آنچه می خوانید...

سرطان گلو یک بیماری پزشکی تعریف شده نیست، بلکه اصطلاحی است که اغلب برای اشاره به هر نوع سرطان ناشی از پشت دهان، حنجره و … استفاده می شود. انواع مختلفی از سرطان گلو وجود دارد و شرایط هر بیمار متفاوت است، اما دو نوع رایج سرطان گلو عبارتند از سرطان حنجره و سرطان حلق.  سرطان حنجره به سرطانی اطلاق می شود که در بافت های حنجره ایجاد می شود. با ما تا انتهای مقاله همراه باشید تا بیشتر در این خصوص بدانید.

مشاوره درمان سرطان گلو

بخش های مختلف حنجره

حنجره بخشی از گلو است که بین پایه زبان و نای قرار دارد و از سه قسمت اصلی تشکیل شده است:

  • سوپراگلوت: قسمت فوقانی حنجره بالای تارهای صوتی از جمله اپی گلوت
  • گلوت: قسمت میانی حنجره که تارهای صوتی در آن قرار دارند
  • ساب گلوت: قسمت تحتانی حنجره بین تارهای صوتی و نای
بهترین دکتر سرطان گلو

انواع سرطان حلق

  • سرطان حلق در حلق: لوله توخالی که از پشت بینی تا بالای نای امتداد دارد، شکل می‌گیرد و به سه نوع طبقه‌بندی می‌شود.
  • سرطان نازوفارنکس: در قسمت بالایی گلو، پشت بینی ایجاد می شود.
  • سرطان اوروفارنکس: در قسمت میانی گلو، پشت دهان ایجاد می شود.
  • سرطان هیپوفارنکس: در قسمت پایین گلو، درست بالای حنجره یا جعبه صدا تشکیل می شود.

عوامل خط سرطان گلو

علاوه بر عوامل خطر مرتبط با همه سرطان های سر و گردن، ناهنجاری های ژنتیکی و تغذیه نامناسب نیز ممکن است در افزایش شانس ابتلا به سرطان نقش داشته باشد. همچنین افرادی که سیگار و قلیان مصرف می کنند بیشتر در معرض ابتلا به این بیماری هستند.

شیوع سرطان گلو به چه صورت است؟

سرطان حنجره و حلق سیزدهمین سرطان شایع در مردان تشخیص داده شده است. تعداد موارد سرطان گلو در کشورهای مختلف به طور قابل توجهی متفاوت است. با این حال، تقریبا به طور کلی سرطان گلو در مردان شایع تر از زنان است. این نشان دهنده تفاوت در قرار گرفتن در معرض عوامل خطر شناخته شده برای ایجاد سرطان گلو است. سرطان گلو در افراد بالای ۵۵ سال شایع‌تر است، اگرچه بیماران جوان‌تر نیز می‌توانند به  این تومور ها دچار شوند.

داروی سرطان گلو

علائم سرطان گلو

شایع‌ترین علائم عبارتند از تغییر مداوم صدا (به مدت بیش از ۳ هفته یا خشن شدن صدا) یا مشکل در بلع غذا (اغلب غذای جامد قبل از مایعات مشکل‌ساز می‌شود) دیگر علائم این بیماری شامل:

  • گلو درد
  • گوش درد مداوم (به ویژه اگر فقط یک گوش را درگیر کند)
  • کاهش وزن ناخواسته
  • سرفه کردن خون
  • توده ای در گردن

تشخیص سرطان گلو

بسیاری از علائمی که در بالا توضیح داده شد می توانند در اثر سایر شرایط غیر سرطانی در افراد رخ دهند. با این حال، مهم است که یک متخصص سرطان سر و گردن، هر فردی را که علائم دائمی دارد، ارزیابی کند. این معمولا شامل گرفتن شرح حال دقیق توسط پزشک و انجام معاینه دهان، گلو و گردن است.

دسترسی به سرطان های حنجره و حلق دشوار است و بنابراین ممکن است نیاز به معاینه دقیق تر با آندوسکوپی تحت بیهوشی عمومی باشد. در طول این آندوسکوپی، برای کمک به تایید تشخیص، می توان از هر ناحیه مشکوک بیوپسی گرفت. تصویربرداری رادیولوژیکی از گردن و گلو با استفاده از روش‌های اولتراسوند، توموگرافی کامپیوتری (CT) و تصویربرداری تشدید مغناطیسی (MRI) ممکن است برای کمک به شناسایی اندازه و وسعت هر تومور، و هرگونه درگیری غدد لنفاوی در گردن انجام شود. هیچ آزمایش خونی وجود ندارد که بتواند سرطان حنجره یا هیپوفارنکس را تشخیص دهد، اما ممکن است به عنوان بخشی از یک ارزیابی کلی تر قبل از بیهوشی عمومی انجام شود.

درمان سرطان حنجره

گزینه های درمانی برای هر تومور یا جراحی توده های گردنی به عوامل متعددی از جمله اندازه، محل، نوع و درگیری سایر ساختارهای اطراف بستگی دارد. سرطان های حنجره و حلق از این نظر تفاوتی با هم ندارند و بنابراین هر گونه درمان متناسب با فرد انجام می شود.

به طور کلی، تومورهای اولیه حنجره ممکن است با جراحی یا رادیوتراپی درمان شوند. ترکیبی از شیمی درمانی و رادیوتراپی اغلب برای تومورهای کمی بزرگتر حنجره و هیپوفارنکس استفاده می شود، در حالی که بیماری بسیار پیشرفته عمدتاً با برداشتن جراحی درمان می شود. تومور هر فرد دارای ویژگی های بیولوژیکی خاصی است که می تواند بر چگونگی ایجاد سرطان تأثیر بگذارد. درمان‌های بیولوژیکی، درمان‌هایی هستند که می‌توانند این ویژگی‌ها را هدف قرار دهند و از رشد و تقسیم سلول سرطانی جلوگیری کنند.

آیا سرطان های حنجره بدخیم است؟

متأسفانه، اگر به موقع تشخیص داده نشود، سلول‌های سرطانی می‌توانند از محل اولیه در حنجره یا حلق به غدد گردن (غدد لنفاوی) و حتی به ریه‌ها و کبد گسترش یابند. درمان سرطان پس از گسترش دشوارتر است، از این رو باید تلاش کرد و بیماری را در اسرع وقت شناسایی کرد. در مورد جراحی ترمیمی بینی بیشتر بدانید.

آیا بعد از جراحی سرطان گلو می‌توانم صحبت کنم؟

تومورهای کوچک روی تارهای صوتی را می توان در حالی که ساختار اصلی حنجره دست نخورده باقی می ماند برداشت. در این صورت ممکن است کمی تغییر در کیفیت صدا با افزایش وز و گرفتگی صدا ایجاد شود، اما به طور کلی مشکلی ایجاد نمی کند. اگر تومور بسیار بزرگتر باشد، ممکن است لازم باشد حنجره به طور کامل برداشته شود. حتی در این مورد، راه هایی برای بازیابی صدا با استفاده از دریچه ها یا دستگاه های الکترونیکی وجود دارد. با این حال، این با صدای عادی شما بسیار متفاوت خواهد بود و نتیجه آن قابل پیش بینی نیست. در مورد جراحی لوزه بیشتر بدانید.

هزینه درمان سرطان گلو

آیا می توانم بعد از سرطان گلو به طور طبیعی قورت دهم؟

هم جراحی و هم شیمی درمانی ممکن است بر توانایی شما برای بلع تأثیر بگذارد. این ممکن است به این دلیل رخ دهد که مکانیسم بلع دیگر به درستی کار نمی کند یا اغلب پس از شیمی درمانی، به دلیل کمبود بزاق منجر به خشکی گلو می شود. در طول درمان، ممکن است لازم باشد یک لوله کوچک از بینی و معده عبور داده شود که می تواند برای کمک به مصرف مایعات و مواد مغذی مورد استفاده قرار گیرد. در مورد جراحی لوزه بیشتر بدانید.

کلام آخر

سرطان گلو یکی از سرطان های رایج در میان بسیاری از افراد می باشد. این سرطان در صورت مداخله سریع قابل درمان است. سرطان گلو زمانی اتفاق می‌افتد که سلول‌های غیرطبیعی در گلو، حنجره یا لوزه‌ها رشد کرده و توده‌هایی به نام تومور را تشکیل دهند. سرطان گلو نادر است و به طور معمول در سلول های صافی که داخل گلو را پوشانده اند شروع می شود.

doctor-bayazian

دکتر غلامرضا بیاضیان

فارغ التحصیل از دبیرستان علامه حلی تهران هستند و در کنکور سراسری با رتبه برتر در دکتری پزشکی در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تهران پذیرفته شدند. وی تخصص گوش و حلق و بینی خود را در دانشگاه علوم پزشکی تبریز به پایان رساندند و دارای رتبه اول بورد کشوری گوش، حلق و بینی، کارشناسی ارشد آموزش پزشکی، فلوشیپ بیماری ها و جراحی خواب و بورد گوش، حلق و بینی اروپا هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *