دکتر غلامرضا بیاضیان / مقالات / مراقبت های بعد از جراحی شکاف کام و لب
۶ دقیقه
اقدامات پس از جراحی شکاف کام و لب

مراقبت های بعد از جراحی شکاف کام و لب

آنچه می خوانید...

هدف از جراحی شکاف کام و لب، ترمیم شکاف لب و رفع جدا شدگی لب وکام است. در این جراحی رعایت صحیح مراقبت های بعد از جراحی شکاف کام و لب از اهمیت بالایی برخوردار است و منجر به کوتاه شدن دوران نقاهت و سرعت بهبود بیمار می گردد. به دلیل اینکه این جراحی معمولا در سنین پایین و کودکان و نوزادان انجام می شود، دانستن این نکات منجر می شود که کودکتان سریعتر درمان شود و زودتر بتوانند مانند یک فرد عادی به زندگی بپردازد. با ما تا انتهای مقاله همراه باشید تا بیشتر در مورد مراقبت های بعد از جراحی شکاف کام و لب بدانید.

دلایل ایجاد شکاف کام و لب

شکاف کام زمانی اتفاق می افتد که بافت های سقف دهان کودک در دوران بارداری بسته نمی شود. اگر فرزند شما با شکاف کام متولد شود، یک متخصص گوش، حلق و بینی یک برنامه درمانی جامع برای درمان کودک شما آماده می کند. یک یا چند عمل جراحی شکاف کام نقش مهمی در این ترمیم ها ایفا می کند.

درمان قطعی شکاف کام و لب

انواع جراحی شکاف کام و لب

در ادامه دلایل انجام جراحی شکاف کام و لب آورده شده است:

شکاف لب

برای اکثر نوزادانی که فقط شکاف لب دارند، می توان این ناهنجاری را در چند ماه اول زندگی ترمیم کرد (معمولاً زمانی که وزن کودک بین ۱۰ تا ۱۲ پوند است). جراح، بهترین زمان برای جراحی را تعیین خواهد کرد.

در مورد درمان لارنگومالاسی بیشتر بدانید.

شکاف کام

معمولا شکاف کام در سنین ۹ تا ۱۸ ماهگی (قبل از ۲ سالگی) ترمیم می شود. ترمیم شکاف کام، جراحی پیچیده تری نسبت به ترمیم شکاف لب است. بنابراین، این جراحی زمانی انجام می شود که کودک بزرگتر باشد و بهتر بتواند جراحی را تحمل کند.

پزشک می تواند بهترین زمان برای جراحی را تعیین کند. هدف از ترمیم شکاف کام این است که سقف دهان بسته شود تا کودک بتواند غذا بخورد و به طور معمول صحبت کند. توجه به این مسئله مهم است که سقف دهان در سنین پایین و قبل از پیشرفت بیش از حد ترمیم و جراحی شود. برخی از کودکان مبتلا به شکاف کام نیاز به جراحی مجدد ترمیم کام دارند تا در اواخر دوران کودکی گفتار طبیعی داشته باشند.

مراقبت های بعد از جراحی شکاف کام و لب

در ادامه به اقدامات ضروری بعد از جراحی شکاف لب و کام پرداخته شده است:

تسکین درد

مصرف نوع مسکن بسته به عمل جراحی و همچنین نظر جراح متفاوت است. معمولاً، برای تسکین درد کودکان، داروهای مسکن و احتمالاً مورفین معمولی یا از طریق قطره یا به صورت مایع از طریق دهان تجویز می شود. اگر در مورد تسکین درد، چه در بیمارستان و چه پس از آن در منزل، نگرانی دارید، با پزشک فرزند خود صحبت کنید.

حساسیت کودکان به درد متفاوت است، اما بیمارستان‌ ها معمولاً توصیه می ‌کنند که یک تا دو هفته پس از ترخیص به طور منظم به کودک مسکن بدهید. همیشه توصیه هایی که توسط تیم پزشکی به شما گفته می شود رعایت کنید و اگر نگرانی یا سوالی دارید مستقیماً به سراغ پزشک بروید. نیازهای هر کودک متفاوت است و همچنین دریافت مشاوره متناسب با شرایط خاص هر کودک بسیار مهم است.

غذا دادن به کودک

پس از جراحی کودک در بیمارستان بستری می شود و زمانی ترخیص می شود که بتواند به راحتی تغذیه کند، درد پس از جراحی به خوبی کنترل شود و داروهای لازم داخل وریدی به پایان برسد یا بتوانند از طریق خوراکی این داروها را مصرف کنند. تغذیه پس از این نوع جراحی می تواند یکی از بزرگترین چالش های والدین است.

برخی بر این باورند در طول دوره پس از جراحی باید به کودک خود شیر بدهید، برخی دیگر معتقدند با شیشه شیر یا قاشق به کودک غذا بدهند و در این زمینه اختلاف نظر زیادی وجود دارد. روشی که انتخاب می کنید به شرایط فردی فرزند شما و همچنین ترجیحات شخصی شما و نظر پزشک فرزندتان بستگی دارد.

محافظت از برش های جراحی

صرف نظر از روشی که برای تغذیه کودک خود انتخاب می کنید، محافظت از ناحیه برش برای بهبودی کودک ضروری است. تا زمانی که برش های جراحی بهبود نیافته اند، بایستی از برخورد هر چیز سفت در دهان کودک خودداری شود. برای مثال از چنگال یا ظروف دیگر استفاده نکنید، زیرا ممکن است به برش آسیب برساند. پس از هر بار تغذیه، بسیاری از متخصصان به کودک توصیه می کنند که حدود ۵ تا ۱۵ میلی لیتر آب بنوشد. نوشیدن آب دهان را “پاکسازی” کرده و به حذف مواد غذایی که به طور بالقوه می تواند منجر به عفونت شود، کمک می کند.

در مورد سرطان حنجره بیشتر بدانید.

پیشگیری از عفونت

عفونت یک عارضه بالقوه هر جراحی است. بسته به ترجیح و نظر پزشک متخصص اطفال، ممکن است یک دوره آنتی بیوتیک برای جلوگیری از عفونت بعد از عمل تجویز شود، یا ممکن است کودک آنتی بیوتیک تزریقی را در طول جراحی دریافت کند. اگر پزشک آنتی بیوتیک هایی را برای مصرف بعد از جراحی تجویز کرده است، مطمئن شوید که دارو را به موقع و طبق دستور به کودک خود بدهید.

چه زمانی با پزشک فرزندم می توانم تماس بگیرم؟

اگر کودک شما هر یک از علائم و نشانه های زیر را دارد، لطفاً با پزشک تماس بگیرید:

  • تب بیش از ۳۸ درجه
  • قرمزی، گرمی، تورم یا تغییر سریع شکل ناحیه جراحی
  • عفونت و یا ترشح از محل برش جراحی
  • درد شدیدی که با داروهای مسکن تسکین نمی یابد.
  • تهوع و استفراغ مداوم شدید.
  • کم آبی یا مصرف نامناسب خوراکی.

توجه کنید که بسیار شایع است که پس از هر عمل جراحی دهان، مقدار کمی خونریزی از دهان یا بینی وجود داشته باشد و این مسئله نگران کننده نیست.

مراقبت های بعد از جراحی شکاف کام و لب

ضرورت تکرار جراحی

 در برخی موارد، برای ترمیم کامل لب یا رفع تغییراتی که ممکن است با رشد رخ دهد، پزشک مجبور به انجام عمل دوم خواهد شد.

کلام آخر

انجام صحیح مراقبت های بعد از جراحی شکاف کام و لب کودک برای جلوگیری از آسیب به محل جراحی بسیار مهم است. هر گونه عارضه ای می تواند منجر به آسیب به زخم، دوره بهبودی طولانی تر و حتی احتمال نیاز فرزند شما به جراحی های مجدد شود. این مقاله نحوه مراقبت از کودک خود را پس از ترمیم شکاف لب توضیح می دهد، اما از آنجا که همه موارد منحصر به فرد هستند، لطفاً دستورالعمل های لازم را پیش از جراحی از متخصص گوش، حلق و بینی کودکان جویا شوید.

doctor-bayazian

دکتر غلامرضا بیاضیان

فارغ التحصیل از دبیرستان علامه حلی تهران هستند و در کنکور سراسری با رتبه برتر در دکتری پزشکی در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تهران پذیرفته شدند. وی تخصص گوش و حلق و بینی خود را در دانشگاه علوم پزشکی تبریز به پایان رساندند و دارای رتبه اول بورد کشوری گوش، حلق و بینی، کارشناسی ارشد آموزش پزشکی، فلوشیپ بیماری ها و جراحی خواب و بورد گوش، حلق و بینی اروپا هستند.

2 Responses
  1. سلام
    واقعا سپاس بابت اهمیت شما به این موضوع. من مادر همیشه با کمترین منابع مواجه هستم و متاسفانه استرس و نگرانی مرا دکترای اینجا جوابگو نیستند. ودر بعضی مواقع اشتباه راهنمایی میکنند.
    فقط سوال من از شما
    بعد عمل گفتند بستنی و آب میوه فقط مصرف کنید تا هفت روز ولی خودتون جای بچه بذارید چطور میتونه بدون غذا تحمل کنه
    اگر برنامه غذایی که بتوان به کودک داد را راهنمایی کنید ممنون میشم.
    من عمل مجدد شکاف کام ترمیمی انجام دادم و دلیل همش گرسنگی بچه ام هست.
    بیمارستان دولتی پاسخگو نیستند و دکتر تخصص میگه من عمل نکردم.به من چه
    بخدا نمیدونم چکار کنم

    1. با سلام شما باید مورد معاینه قرار بگیریدو لطفا با شماره ۰۲۱۸۸۱۹۵۷۰۹ جهت دریافت ویزیت تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *