دکتر غلامرضا بیاضیان / مشکلات خواب و تنفسی / عوارض خوابیدن با دهان باز
۶ دقیقه
خوابیدن با دهان باز در کودکان

عوارض خوابیدن با دهان باز

آنچه می خوانید...

شاید شما هم خوابیدن با دهان باز را در برخی از کودکان مشاهده کرده باشید . این عادت نادرست تنها مختص کودکان نیست و برخی بزرگسالان نیز عادت به خوابیدن با دهان باز دارند.

خوابیدن با دهان باز می تواند به دلایل گوناگونی ایجاد شود و مشکلات زیادی برای فرد ایجاد کند. در ادامه این مطلب عواملی که به باز ماندن دهان در خواب منجر می شود و راه درمان آن را مطالعه کنید.

خوابیدن با دهان باز چیست؟

علل مختلفی می تواند باعث خوابیدن با دهان باز شود. باز ماندن دهان در هنگام خواب که در بسیاری از کودکان مشاهده می شود معمولا به دلیل وجود گرفتگی در بینی است که تنفس با دهان بسته را با مشکل مواجه می کند.

سرما خوردگی و آلرژی که همراه با آبریزش بینی باشد باعث این گرفتگی بینی می شود. لوزه بزرگ و تورم آن نیز می تواند باعث مسدود شدن مسیر عبور هوا شود. در این حالت فرد مجبور است برای تامین اکسیژن کافی با دهان باز تنفس کند.

از آن جایی که موقعیت زبان در دهان نقش مهمی در تنفس دارد، لکنت زبان که ناشی از عدم کنترل کافی بر روی زبان است می تواند از علل خوابیدن با دهان باز باشد. عدم تنفس صحیح به دلیل  لکنت زبان را در صورتی که این مسئله به دلیل مشکلات فیزیولوژیکی باشد می توان با کمک جراحی ساده ای درمان کرد.

مکیدن انگشت در کودکی نیز می تواند به عادت باز ماندن دهان هنگام خواب منجر شود. این مورد بیشتر نوعی عادت است که می تواند اصلاح شود.

علت خوابیدن با دهان باز

خوابیدن با دهان باز به دلایل مختلفی اتفاق می‌افتد و ممکن است تأثیرات متنوعی داشته باشد. در ادامه چند نکته کلیدی آورده شده است:

تنفس دهانی

خوابیدن با دهان باز معمولاً به دلیل انسداد مسیرهای نفسی یا مشکلات در حلق و گلو می‌باشد. اگر این مشکلات مداوم باشند، بهتر است با یک پزشک متخصص گوش، حلق، و بینی (ENT) مشورت کنید.

آلرژی‌ها

آلرژی‌ها نیز ممکن است باعث باز شدن دهان در حین خواب شوند. مثلاً انسداد بینی به علت آلرژی می‌تواند منجر به تنفس از طریق دهان شود.

خشکی دهان

خوابیدن با دهان باز ممکن است به خشکی دهان منجر شود. این ممکن است به دلیل فعالیت بیشتر دهان در حین خواب یا استفاده از داروهایی که خشکی دهان را افزایش می‌دهند باشد.

استراحت ناکافی

نقص در استراحت و خواب کافی نیز می‌تواند باز شدن دهان را تسهیل کند. مطمئن شوید که به اندازه کافی استراحت می‌کنید و از روال‌های خواب سالم پیروی می‌کنید.

سایر مشکلات

برخی مشکلات دهان و دندانی نیز می‌توانند باز شدن دهان هنگام خواب را تسهیل کنند. اگر مشکلاتی از این دست دارید، بهتر است با متخصص مشورت کنید.

در هر صورت، اگر این مشکل به صورت مداوم ادامه دارد یا باعث ایجاد مشکلات جدی می‌شود، پیشنهاد می‌شود که با یک پزشک یا متخصص خواب مشورت بگیرید تا علت این وضعیت را تشخیص دهد و راهنمایی‌های لازم را ارائه دهد.

عوارض خوابیدن با دهان باز

باز ماندن دهان در هنگام خواب عوارض زیادی در جنبه های مختلف زندگی دارد. یکی از شایع ترین مشکلات ناشی از خوابیدن با دهان باز آپنه خواب است که به طور ویژه ای از کیفیت خواب می کاهد.

آپنه خواب باعث خستگی و عدم انرژی کافی در طول روز می شود. در کودکان از علائم مهم آن عدم تمرکز و کاهش یادگیری است . آپنه خواب در هر سن و هر شرایطی فعالیت های روزمره فرد را تحت تاثیر قرار می دهد. برای آشنایی بیشتر با جراحی لوزه این مقاله را بخوانید.

خشکی دهان و راه تنفس

از دیگر عوارض قابل پیشبینی خوابیدن با دهان باز خشکی دهان و لب هاست. باز ماندن دهان هنگام تنفس باعث کاهش رطوبت استاندارد دهان شده و هوا به صورت سرد و خشک وارد گلو می شود. خشکی و ترک لب ها نیز می تواند ناشی از آن باشد. با مشاهده این عوامل می توانید به عدم تنفس صحیح کودک در شب پی ببرید و برای درمان آن اقدام نمایید.

پوسیدگی دندان

باز ماندن دهان هنگام خواب باعث اسیدی شدن بزاق شده و به سلامت دندان ها آسیب وارد می کند. بزاق دارای ترکیباتی است که از مینای دندان محافظت می کند و آن را در برابر آسیب حفظ می نماید. هنگام باز بودن دهان در طول خواب تعداد برخی باکتری ها افزایش میابد و سلامت دندان ها را به خطر می اندازد. در ادامه ویدئو دکتر بیاضیان درباره شایع ترین مشکلات خواب را مشاهده نمایید.

۰۱:۵۲
truncate dir-rtl

شایع ترین اختلالات خواب | دکتر غلامرضا بیاضیان

بوی بد دهان

اگر در هنگام نفس کشیدن متوجه بوی بد هوای خروجی از دهان کودکان خود شدید می توانید این مسئله را به انسداد مسیر تنفسی و احتمالا خوابیدن با دهان باز مرتبط بدانید. به طور کلی مشاهده هر گونه گرفتگی بینی یا تنفس از طریق دهان در طول روز می تواند نشانه این مشکل در هنگام خواب باشد . درباره جراحی توده های گردنی مطالب بیشتری بخوانید.

بد شکلی جمجمه و فک

تنفس از طریق دهان هنگام خواب در طول زمان باعث ایجاد بد شکلی ها و مشکلات ساختاری برای فرد می شود. معمولا افرادی که به تنفس از طریق دهان در هنگام خواب عادت دارند صورت کشیده تر و دندان های فشرده تری خواهند داشت. همچنین مجرای تنفسی در این افراد تنگ تر و سوراخ های بینی بزرگ تر می شود.

از دیگر مشکلات ساختاری در این افراد رشد بیشتر فک بالایی است که به حالت دندان گرازی نیز معروف است. تنفس مداوم از طریق دهان باز باعث این عارضه می شود.

درمان و پیشگیری از خوابیدن با دهان باز

در صورت مشاهده عواملی که گفته شد به خصوص تنفس از طریق دهان در کودکان یا اطرافیان خود می توانید متوجه مشکل خواب با دهان باز شوید. در مقاله ای دیگر درباره جراحی آندوسکوپی سینوس مطالب بیشتری بخوانید.

در این حالت باید به متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه نمایید. بعد از معاینه علت بروز این مشکل مشخص خواهد شد. سپس با توجه به عاملی که تنفس با دهان بسته را با مشکل مواجه می کند، درمان مناسب انتخاب خواهد شد.

در برخی افراد تنفس از طریق دهان نوعی عادت است. در واقع چنین مشکلی دلیل آناتومیک ندارد. با تغییر عادت خود در هنگام خواب می توانید از عوارض این مسئله در امان بمانید. در برخی افراد نیز خوابیدن با دهان باز به علت چاقی و اضافه وزن است. در این موارد کاهش وزن می تواند این مورد را نیز برطرف نماید.  

می توانید سوالات خود را درباره انواع مشکلات خواب و مشکلات تنفسی از دکتر غلامرضا بیاضیان متخصص گوش و حلق و بینی و فلوشیپ خواب در بخش نظرات سایت بپرسید.

doctor-bayazian

دکتر غلامرضا بیاضیان

فارغ التحصیل از دبیرستان علامه حلی تهران هستند و در کنکور سراسری با رتبه برتر در دکتری پزشکی در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تهران پذیرفته شدند. وی تخصص گوش و حلق و بینی خود را در دانشگاه علوم پزشکی تبریز به پایان رساندند و دارای رتبه اول بورد کشوری گوش، حلق و بینی، کارشناسی ارشد آموزش پزشکی، فلوشیپ بیماری ها و جراحی خواب و بورد گوش، حلق و بینی اروپا هستند.

2 Responses
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *